Laatste nieuws
Toestemmingsformulier gegevensoverdracht en deelname onderzoek
UPDATE: LWOO-PrO onderzoeken november 2025
Agenda
Informatieavond LWOO-PrO onderzoeken (groep 8 2025-2026) - SWV Slinge-Berkel
1e bijeenkomst SWV Slinge-Berkel | Ondersteuningscoördinatoren V(S)O – schooljaar 2025-2026
Van
Tot
LWOO-PrO onderzoeken - groep 8 (oude procedure)
TLC VSO
Kwaliteitscommissie SWV Slinge-Berkel
Complete agendaBasisondersteuning
“Op 22 november jl. hebben Ouders & Onderwijs en de AOb hun advies voor een landelijke norm voor basisondersteuning aangeboden aan staatssecretaris Paul van OCW. In deze norm is vastgelegd welke lichte ondersteuning scholen in het primair en voortgezet onderwijs leerlingen minimaal moeten kunnen bieden, en welke kennis en beleid aanwezig moeten zijn in de school om deze ondersteuning te kunnen realiseren.
Het advies voor een landelijke norm voor basisondersteuning wordt binnenkort aan de Tweede Kamer aangeboden. Het ministerie van OCW start daarnaast een traject om dit advies – al dan niet in aangepaste vorm – in de wet op te nemen. Dit traject neemt vaak minimaal twee jaar in beslag.
De VO-raad adviseert scholen om alvast te kijken hoe zij zich tot deze norm verhouden en kunnen starten met het gebruiken ervan.”
Bron: VO-raad – 24 november 2024 Advies landelijke norm voor basisondersteuning
“Waar bestaat de landelijke norm voor basisondersteuning uit?
De landelijke norm voor basisondersteuning beschrijft waaruit de basisondersteuning minimaal moet bestaan. Het gaat om beleid, kennis en verschillende vormen van ondersteuning (preventief, curatief en kleine aanpassingen). De school bepaalt zelf welke vorm van ondersteuning wordt geboden. De ondersteuningsbehoefte van de leerling is hierbij bepalend. Dit betekent dat, als er voor een ondersteuningsbehoefte verschillende passende alternatieven zijn, de school kiest welk alternatief wordt ingezet.
Welke ondersteuningsgebieden zijn beschreven?
Op het verzoek van het ministerie van OCW zijn in deze versie van de landelijke norm voor basisondersteuning drie ondersteuningsgebieden uitgewerkt:
A. lees- en spellingproblemen en dyslexie
B. (hoog)begaafdheid
C. taak- en werkgedrag.
De basisondersteuning is niet beperkt tot deze ondersteuningsgebieden. Dit betekent dat de norm in de toekomst mogelijk wordt uitgebreid met andere ondersteuningsgebieden. Te denken valt aan de ondersteuningsgebieden rekenproblemen en dyscalculie, leerproblemen en of sociale en emotionele problemen. Elk ondersteuningsgebied wordt in deze norm apart gedefinieerd. Deze definitie geeft een beeld van de reikwijdte van het ondersteuningsgebied. De definities zijn niet bedoeld om leerlingen uit te sluiten van ondersteuning. De beschrijving sluit zo veel mogelijk aan bij de gangbare definities van deze vaardigheden en ondersteuningsgebieden. De definities zijn deels gebaseerd op de huidige klinische definities uit de zorg, maar zijn aangepast om beter aan te sluiten op de onderwijspraktijk en om een breder beeld te geven van -ondersteuningsbehoeften.
Wat valt niet onder de basisondersteuning?
Voor elk ondersteuningsgebied is ook beschreven wat niet onder de basisondersteuning valt. Dit is geen complete lijst, maar geeft een indicatie van waar je aan kunt denken. Dit betekent niet dat deze ondersteuning niet geboden hoeft te worden. De ondersteuning valt dan ergens anders onder, bijvoorbeeld onder extra ondersteuning, de Jeugdwet, de zorgverzekering of de Wet langdurige zorg (Wlz). Het is aan de school, het samenwerkingsverband en de gemeenten om ervoor te zorgen dat deze leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, zoveel mogelijk op de eigen school. De precieze mogelijkheden kunnen verschillen per samenwerkingsverband.”
Bron: 2024 © AOb en Ouders & Onderwijs
Het volledige advies is hier terug te lezen > Advies Landelijke Norm Voor Basisondersteuning AOb En Ouders Onderwijs
